Minder koolhydraten? Zo lukt het wel!

Minder koolhydraten eten?    zo lukt het wél!                     

 

We hoeven je vast niet meer uit te leggen dat het eten van snelle koolhydraten (suikers en zetmeelrijk eten) leidt tot gewichtstoename en allerlei gezondheidsklachten.  Een gezonde voeding met minder koolhydraten heeft als basisprincipe het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel

Dat levert je een aantal voordelen op:

  • een constant energiepeil i.p.v. een rollercoaster van suiker-rushes en energie-dipjes
  • minder appelflauwtes en dus minder trek (in zoet) tussendoor
  • langer een verzadigd gevoel waardoor je minder snel terug honger hebt

Iedereen heeft baat bij een koolhydraatarmer voedingspatroon maar het is zeker interessant als je met overgewicht en / of (pre-)diabetes kampt.

Natuurlijk is de totale hoeveelheid koolhydraten die je nodig hebt sterk afhankelijk van hoe actief je bent en of je gewicht moet verliezen of niet. Maar feit is dat je sowieso best kiest voor de “trage” (complexe) koolhydraten zoals in groenten, peulvruchten, noten, zaden, pitten en volkoren granen.     

Foodies zoals Pascale Naessens en Sandra Bekkari hebben heel Vlaanderen intussen vertrouwd gemaakt met lekkere, gezonde recepten met minder koolhydraten. 

Alleen is het niet altijd makkelijk om in ons drukke leven een koolhydraatarme voedingsstijl in de praktijk te brengen. Laat staan vol te houden. En geloof me, als vrouwen van laat ons zeggen “middelbare leeftijd” zijn we bij Huis de Cat allemaal ervaringsdeskundigen…

Met volgende 10 tips voor koolhydraatarm eten helpen we jou op een gemakkelijke, gezonde en lekkere manier op weg naar deze voedingsstijl. 

 

10 tips  om koolhydraatarm eten vol te houden

Tip 1 : Start je dag energiek met een “bulletproof” koffie

 

Goed begonnen, is half gewonnen. Dus start je dag ENERGIEK!!

Met een “bulletproof” koffie voorzie je je hersenen en lijf van energie zonder suiker-piek. De ideale manier om je dag te starten. Collega Annemie is super fan van deze simpele versie van een "bullet koffie": zet je koffie met een wolkje koffieroom en een koffielepeltje MCT olie

MCT olie is kokosolie waarin de lange-keten vetzuren verwijderd zijn en enkel de middellange-keten vetzuren (Medium-Chain Triglycerides) overblijven. Deze middellange-keten vetzuren zijn direct bruikbaar als energie-bron voor je lichaam.

Voordelen MCT olie :

  • Verhoogt je energiepeil
  • Verhoogt je uithoudingsvermogen
  • Versnelt je stofwisseling
  • Verbetert de hersenfunctie
  • Geeft een verzadigend gevoel
  • Wordt omgezet in energie en niet in lichaamsvet
Bulletproof koffie

Tip 2 : Kies koolhydraatarm brood

Brood is en blijft de basis van onze lunch of ontbijt. En dat is vaak de grootste struikelblok bij een low carb voedingspatroon.

Gelukkig biedt Huis de Cat heel wat koolhydraatarme alternatieven voor ons dagelijks klassieke brood.

Zo is het koolhydraatarme toastbrood van Pro-10 een smakelijke topper. Een vezelrijk dubbel sneetje dat je kan roosteren als toast, maar dat ook superlekker is als croque monsieur. Een lekkere rauwkost erbij en je hebt een topgerechtje voor de lunch.

Ook het eiwitrijk avondbrood met lijnzaad of walnoten van Pro-10 vind je bij Huis de Cat.

Healthy Bakers heeft lekkere vezelrijke bolletjes, stokbrood of brood om af te bakken.

Ook wraps en crackers hebben we in een koolhydraatarme versie.

Kies voor hartig beleg in plaats van zoet: mager vlees, vis, ei / omelet, kaas (denk ook eens aan kwark of cottage cheese), groentenspreads.  

En combineer voor de lunch met een royale portie groenten / soep. Groenten zijn echt onmisbaar in elke gezond voedingspatroon en dus ook in een koolhydraatarme voedingsstijl. Door de band genomen zijn ze koolhydraat- en calorie-arm en kan je een royale portie eten. De enige uitzondering zijn de knolgewassen zoals aardappel en zoete aardappel. 

Low carb croque monsieur

Tip 3 : Deze granola kan wél

Geen broodeter voor ontbijt of wil je eens iets anders?

De meeste ontbijtgranen en granola’s zijn erg rijk aan suiker.

Bij huis de Cat vind je wél verschillende granola’s met een laag gehalte aan suikers en koolhydraten. 

Vooral de ambachtelijk gemaakte Keto Granola van Life is Beautiful is een hardloper bij onze klanten.  Eet hem met Griekse yoghurt of met een plantaardige melk, laag aan koolhydraten zoals kokos- of amandelmelk. Ook lekker als knabbel tussendoor!

Low carb granola

Tip 4 : Bak zelf noten-zaden-pitten brood

Hou je van puur en ga je zelf graag aan de slag in de keuken? Brood gemaakt van gemengde noten, zaden en pitten is erg lekker ter vervanging van klassiek brood en is van nature koolhydraatarm. Het is rijk aan vitaminen, mineralen en omega 3 vetzuren.

Stone age bread van Okono is een mix waarmee je zonder moeite snel een broodje kunt bakken.
 

TIP : doe onder je beslag wat stukjes olijfjes of zongedroogde tomaten en kruid goed af met tijm of zuiderse kruiden voor een heerlijk broodje.

Noten zaden pitten brood

Tip 5 : Zorg dat je "goede" tussendoortjes bij je hebt

Zorg dat je voor een onverwacht hongertje of “goestingske” een koolhydraatarme snack in de buurt hebt. Anders ga je toch foute keuzes maken.

Een klein handje noten of olijfjes zijn een ideaal tussendoortje. Vooral pecannoten hebben een laag koolhydraat-gehalte. Een ongezoet yoghurtje kan ook.

Toch zin in zoet? Snoep dan van wat besjes in combinatie met enkele noten.

Of kies uit onze ruime keuze aan koolhydraatarme koekjes of candy-bars, chocolade met hoog cacaogehalte (tot zelfs 99%!) of keto-chocolade om verantwoord te snoepen.

Low carb snacks

Tip 6 : Koolhydraatarm bakken kan!

 

Wil je zelf bakken maar het toch koolhydraatarm houden? gebruik dan kokos- of amandelmeel. Je vindt talloze receptjes online!

Hier alvast een receptje voor de heerlijke koolhydraatarme pannenkoeken op de foto: 4 eieren, 100ml amandelmelk (ongezoet), 2 el. kokosmeel, 2 el. amandelmeel, 1 el. psylliumvezels, vanillearoma, 1el. sukrin (of geschikte zoetstof).

 

Tip 7 : Verwen jezelf met deze choco

 

Heb je het gevoel dat je je vanalles moet ontzeggen? Verwen jezelf dan eens af en toe.

Probeer zeker eens de Choc-a-holic Spread van Life is Beautiful: chocolade, noten en kokosolie : niets dan goeds en zo yummie! Op een koolhydraatarm bolletje, pannenkoek of als dip voor stukjes fruit.

TIP : ook lekker  in de koffie

Low carb pannenkoek met choco

Tip 8 : kies de juiste suikervervanger

 

Aardbeitjes zoeten, suikervrij bakken, koolhydraatarme dessertjes maken…

Laat je bij huis de Cat adviseren welke verantwoorde suikervervanger het meest geschikt is:

Sukrin, Zusto, stevia, erytritol, berkensuiker, tagatesse… 

 

Suikervervangers low carb

Tip 9 : Gebruik een proteïne shake alleen als snelle maaltijdvervanger

 

Voor een snelle maaltijdvervanger is een proteïne shake een ideale oplossing. Bij ons vind je kant-en-klaar low carb proteine shakes in drie smaken: vanille, mokka, chocolade. Ook proteïne shakes in poedervorm hebben we in assortiment. Deze maak je dan met water of met een vetrijke plantaardige melk.

Let wel: leven op shakes is zeker géén goed idee! Je mist vezels en allerlei nutriënten en het is gewoon veel te eentonig. Dat hou je sowieso niet vol.

Gebruik ze enkel ter vervanging van een broodmaaltijd als je eens geen tijd hebt of onderweg bent. Het voordeel is dat je zo vermijdt een foute keuze te maken en je toch lang een verzadigd gevoel hebt. 

Low carb proteine shake

TIP 10 : Toch eens zin in pasta of noodles?  

 

Voor je warme maaltijd is koolhydraatarm koken helemaal niet moeilijk. Voorzie een grote portie groenten en combineer met een bron van eiwitten (mager vlees, vis, ei, tofu, seitan, linzen, bonen, kikkererwten …). Dat kan zo simpel of culinair als je zelf wil. De kookboeken en online recepten zijn intussen ontelbaar. Ook uit eten of take-away zijn er koolhydraatarme opties (tip: onze buren Gezondigd op de Havermarkt 39!)

Maar ben je zoals wij en heb je af en toe toch eens zin in pasta? Geen nood!  Je vindt bij ons pasta met een verlaagd koolhydraatgehalte zoals penne en spaghetti van Nutriwell. Combineer met veel groenten en geniet!

Een ander alternatief zijn de noodles, spaghetti, tagliatelle of rijst van Slim Pasta. Deze zijn gemaakt van de glucomannan vezels (uit de wortel van de konjac plant) en daardoor erg verzadigend. Vrij van koolhydraten (en slechts 9 kCal/100g) passen ze ideaal in je rijkelijke groentesaus of wokgerecht. 

Konjac noodles low carb

HEALTHY BAKERS LOW CARB BROOD

Als je nagaat dat een witte boterham van 30 gram gemiddeld 16 gram aan koolhydraten bevat, dan zijn de 1,6 gram aan koolhydraten in de boterham van Healthy Bakers wel heel erg weinig.

Healthy Bakers heeft een 'Low Carb' brood ontwikkeld dat heel erg lekker is, een goede bite heeft en toch extreem laag in koolhydraten.

Het Healthy Bakers Low Carb brood past perfect in elk koolhydraat arm dieet, bevat veel gezonde voedingsvezels, die voor een ‘vol gevoel’ zorgen.

Bij Huis de Cat verkrijgbaar in volgende versies: brood, bolletjes en stokbrood.


In een lang vershoud verpakking. Gemakkelijk thuis afbakken.

healthy bakers bolletjes

KETO HERO

KETO HERO is heerlijke Belgische keto chocolade.

  • Koolhydraatarm 
  • Verlaagd in suikers
  • Extra MCT
  • Ketonen boost 
  • Keto proof  

Deze KETO-HERO chocolade smaakt fantastisch en ziet er goed uit, maar er is meer. De chocolade heeft nog heel wat andere fantastische voordelen! Je kan genieten van een lekker stuk Belgische chocolade, zonder je gewichtsdoelen uit het ook te verliezen, hoe cool is dat?! Dankzij de lage koolhydraten en suikers en de extra toegevoegde MCT olie, zorgt KETO HERO chocolade ervoor dat je in ketose blijft.

Ontdek zelf de 'creamy' white chocolate, de 'smooth' milk chocolate of de '75%' dark chocolate.

keto hero chocolade