Gure wind, grote temperatuurschommelingen en droge lucht die ook jouw huid uitdroogt… Geen wonder dat je huid in de winter droog en schilferig wordt.
En eens uitgedroogd, is je huid ook kwetsbaarder voor kloven, kwetsuurtjes en eventueel eczeem die gepaard gaat met jeuk.
Tijd dus om deze winter wat extra zorg te besteden aan je huid.

1. Hou het lauw


Een hete douche of bad doet misschien deugd als je verkleumd bent van de kou, maar droogt je huid extra uit. Kies dus voor lauw water in de douche of om je gezicht te wassen. Net iets minder vaak of minder lang douchen is, zeker in de winter, aan te raden.

2. Reinig mild


Kies voor milde reinigers in de winter in plaats van sterk ontvettende zeep, schuim of douchegel. Een reinigingscrème, overvette zeep, douche-olie of -crème is een beter idee. Deze zijn milder voor de natuurlijke talglaag die een barrière-functie heeft en je huid helpt haar vocht vast te houden.

3. Pas je crème aan


Je dagcrème en bodylotion zijn in de winter best wat rijker (aan oliën). Kies dus voor een rijkere crème of voeg zelf een paar druppeltjes extra olie toe aan je hydraterende crème.

Hou je persoonlijk echt niet van rijke crèmes? Gebruik dan af en toe ’s avonds een olieserum.

4. Hydrateer je klamme huid


Smeer je bodylotion direct na het douchen en je dagcrème direct na het reinigen. Dan is je huid nog klam en wordt het vocht als het ware ingesloten. Je zal ook merken dat je crème beter intrekt dan op een al uitgedroogde huid.

5. Drink voldoende (water)


Hydrateren van je huid doe je ook van binnenuit. Ook in de winter geldt het devies van 1,5l water per dag. Een verwarmende thee telt natuurlijk ook.

Alcohol daarentegen is een afrader. Het heeft een algemeen dehydraterend effect op het lichaam en verstoort je slaap. Met een doffe en vermoeid ogende huid tot gevolg. Onderzoek heeft ook al aangetoond dat regelmatig alcoholgebruik ontstekingsbevorderend werkt op niveau van de huid en huidaandoeningen zoals psoriasis, eczeem en rosacea kan verergeren.

Met initiatieven als “Dry January” en “Tournée Minérale” in februari zijn er alleszins genoeg alcoholvrije alternatieven te vinden voor een feestelijk drankje.

6. Hou de luchtvochtigheid in het oog


Vaak is de lucht in de winter veel te droog (koude droge buitenlucht, veel verwarming). Hou dus je luchtvochtigheid in huis in de gaten (ideaal tussen 40 en 60%). Corrigeren kan door ventilatie, een luchtbevochtiger of bakjes water op de verwarming. Je huid én de slijmvliezen van je luchtwegen zullen je dankbaar zijn.

7. Smeren maar op die lippen


De huid van de lippen is dun en bevat geen talgklieren die de huid soepel en vet houden. Niet verwonderlijk dus dat onze lippen extra gevoelig zijn voor droogte en kloofjes. Het likken van droge lippen is een slechte gewoonte en lijdt tot irritatie, zelfs tot liplik dermatitis zoals je bij kleine kinderen al wel eens ziet.

Dus smeren maar met die lipbalsems! Maar kies wel voor een natuurlijk product want in dit geval eet je letterlijk wat je smeert

8. Vergeet je handen niet


Vaak je handen wassen of ontsmetten, afwassen, poetsen, … Onze handen krijgen het hard te verduren. Ze lijden dan ook het meest onder de kou, met kloven of zelfs eczeem tot gevolg. Een goede handcrème is echt onontbeerlijk. Smeer je handen een aantal keer per dag in na het wassen. En af en toe een lekker rijke crème in combinatie met katoenen handschoenen ’s avonds voor het slapen gaan, doet wonderen.

9. Bescherm je tegen de elementen


“Er bestaat geen slecht weer, enkel slechte kleren.” Blootstelling aan gure wind, regen of smeltende sneeuw kan je huid echt zwaar op de proef stellen. Een sjaal is essentieel om de delicate huid van je hals te beschermen, net zoals handschoenen je handen beschermen. Ben je langere tijd buiten in vriestemperaturen, dan kan een cold cream (zonder waterhoudende bestanddelen) een goed idee zijn. Ga je skiën, vergeet dan ook zeker niet een zonnecrème met hoge beschermingsfactor aan te brengen. Met de combinatie van een wit reflecterende oppervlak en koude gevoelstemperaturen, verbrand je snel zonder dat je het beseft.

10. Blijf in beweging


Niks zo leuk als onder een lekker warm dekentje kruipen in de winter. Maar zorg toch elke dag voor beweging om je circulatie te bevorderen. Even die polsslag verhogen is niet alleen gezond voor je lichaam en geest. Het geeft je ook een gezonde gloed. Een stevige wandeling van een half uurtje doet al wonderen.

direct naar de webshop: